Jumaat, 4 September 2009

Ramadhan Al-Mubarrak 4

Kesyukuran kehadrat ilahi rabbi yang masih memberi kita kesempatan untuk menjalani ibadah puasa walaupun masa terus berjalan. Masa berlalu pantas hingga sekarang kita sudah berada di pertengahan Ramadhan. Entahlah, apakah diri ini akan mampu meraih darjat taqwa? Tepuklah dada dan tanyalah diri kerana kitalah yang mampu menjawabnya sendiri.
Saya sering didatangi seseorang yang berhajat untuk meminta tolong saya berdoa agar hajatnya tercapai. Jikalau seorang ibu bapa biasanya hajat berkaitan anaknyalah yang akan diminta. Sama ada anaknya akan menghadapi peperiksaan atau anaknya nakal. Ada juga suami atau isteri yang berhajat agar hidup rumahtangga bahagia semula. Pelbagai macam hajat yang diminta agar saya mendoakan ke hadrat Allah s.w.t. Saya kadang-kadang terfikir apakah doaku akan diterima Allah? Atau kenapa dia datang kepada saya sedangkan dia juga boleh berdoa? Mungkinkah doanya dikabulkan dan doa saya dikabulkan? Perbincangan mengenai doa inilah yang saya telah ungkapkan ketika saya menghadiri majlis ceramah ihya Ramadhan di IPPT USM Kepala Batas. Saya cuba menghuraikan 3 perkara iaitu Siapakah orang yang doanya diterima Allah dan dikabulkan? Kedua Bagaimana adab kita berdoa? Ketiga Bilakah waktu yang dimustajabkan doa.
Diruangan kali ini saya mengajak para pembaca untuk melihat siapakah orang yang doanya dimustajabkan.

1. Mukmin, orang mukmin dan muslim adalah salah satu daripada golongan yang doanya diterima oleh Allah. Jika kita sudah mukmin dan muslim alhamdulillah.
2. Soleh, jika kita hanya seorang muslim tetapi muslim yang fasiq doa kita tidak akan dikabulkan Allah. Oleh itu tingkatkanlah amalan soleh agar kita tergolong dikalangan para solihin. Mungkin orang bertanya, jika orang fasiq ia juga hamba Allah apakah dia tidak layak untuk berdoa? Jawapan saya ialah dia hendaklah beriftighfar terlebih dahulu dan bertaubat kehadrat Allah dengan taubat nasuha. Apabila dia bertaubat maka bertukarlah dia menjadi hamba yang soleh. sebab orang yang bertaubat ibarat orang yang tidak pernah berdosa.
3. Ibu bapa, ibu bapa merupakan golongan yang doanya mustajab jikalau dia berdoa berkaitan anak-anaknya
4. Orang yang dizalimi.
5. Orang yang berpuasa.
6. Orang yang tidak memutuskan silaturrahim

Inilah serba sedikit perkongsian ilmu untuk kita bersama semoga saya dan kita semua tergolong dikalangan mereka yang doanya diangkat, amalan soleh diterima dan puasa diberi pahala akhirnya syurga menanti kita. Salam Ramadhan, salam barakah mudah-mudahan hidup kita diredhai Allah.

1 ulasan:

  1. salam'trimakasih atas perkongsiannya ,semoga doa kita semua diangkat oleh Allah swt''amiin''sepertinya lama gak aktiflagi mengisi blog .mungkin di karenakan penuhnya waktu untuk yg lebih penting lagi.semoga Allah tetap memberikan kekuatan jiwa dan raga untuk para pejuang agama Nya''amiin''
    wassalam

    BalasPadam