Isnin, 8 November 2010

Gunung Merapi




Semasa menyampaikan ceramah motivasi kepada para pelajar SPM MRSM sempat juga saya tayangkan slide warna-warni kehidupan. Sekalipun slide itu saya dapat daripada laman web yang bukan Islam namun ada beberapa makna disebaliknya. Saya katakan kepada mereka gambar hitam putih yang ditayang pada asalnya tidak menarik anda tetapi apabila diletakkan warna indah sekali tampaknya. Antara gambar yang saya paparkan ialah gambar pepohon yang berwarna warni dengan realiti warna kehidupan pepohon. Ada dahan yang mati, ada pula dahan yang masih utuh dan juga daun-daun yang gugur dan daunan yang hijau, segala keindahan begitu tampak dan jelas. Begitulah kehidupan ini yang jadikan dengan pelbagai warna ragam dan ujian. Ada kematian dan ada kehidupan, ada yang sakit dan ada pula perawatnya. Ada gunung merapi ada pula lavanya dan ada pula bajanya. Sesungguhnya segala ciptaan Allah indah semuanya dan ada hikmahnya.




Sebut saja tentang merapi, saya sering bertanya keadaan keluargaku di sana dan Alhamdulillah mereka semua baik-baik aja. Keindahan merapi sebelum meletus memang tidak dapat dinafikan namun bila ia sudah mengganas sudah hilang seri dan indahnya. Begitulah kita manusia segala kekecewaan dan kegelisahan, kemarahan harus dijaga jangan sampai meletus kerana jika ia meletus hilang sudah keindahan senyuman dan tawamu. Marah biarlah jangan sampai jadi seperti merapi. Saya sendiri sedang belajar bagaimana untuk menjadi orang yang boleh menahan marah dan bersabar kerana takut jadi merapi yang meletus bisa mengorban kasih sayang serta persaudaraan sesama insan. Ambilllah iktibar dari Merapi yang meletus ini untuk menjadi seorang yang penyabar.

0 comments:

Catat Ulasan