Khamis, 29 September 2011

Trip To USA 6



Disingkatkan cerita pengalaman di Washington selama seminggu telah membuka mata dan minda saya untuk memahami situasi sebenar rakyat dan negara U.S. selama seminggu itu sempat saya bersolat Jumaat di sebuah masjid yang agak besar dengan khutbah dalam 2 bahasa iaitu bahasa arab dan inggeris. Selepas solat kami turun ke bawah untuk menjamu selera dengan hidangan kenduri nasi. Saya duduk dengan seorang rakyat U.S yang berasal daripada Somalia. Sambil makan saya cerita mengenai rakyat Malaysia yang terkorban semata-mata kerana ingin pergi menghulurkan bantuan.. Sempat saya katakan kekesalan saya kepadanya. Dia pun menjawab dengan memohon kemaafan atas sikap rakan-rakannya di Somalia. Di Washington juga kami sempat bertemu dengan rakan-rakan daripada Mesir yang mengkuti program seperti kami. Semua mereka ialah para pensyarah universiti Al-Azhar Mesir. Pertemuan singkat itu adalah hasil usaha Imam Bashar Arafat dan diadakan di Hotel Marriot. Imam Bashar memberi sedikit maklumat tentang program ini, dan menyatakan harapannya agar kami menjadi para pendakwah yang mempunyai minda yang terbuka dan menjadikan U.S sebagai batu loncatan untuk mengembangkan Islam. Orang Yahudi telah mengambil kesempatan untuk bertapak dan menjadi kuasa yang berpengaruh di U.S. tetapi orang Islam hanya datang untuk mencari duit kemudian bawa pulang ke negara asal. Kenapa tak ada yang nak jadikan kadatangan mereka bukan sekadar mencari Wang tetapi juga untuk menjadi pendakwah dan menguasai penttadbiran U.S.

0 comments:

Catat Ulasan