Selasa, 11 Oktober 2011

Trip To USA Bahagian Akhir

Kelemahan ummat Islam ialah bermula dengan lemahnya iman dan ilmu. Itulah yang boleh saya simpulkan sepanjang pengalaman mengikuti program IVLP di U.S. Semasa melawat Universiti dan High School milik masyarakat yahudi, saya dan rakan-rakan sempat berdiskusi dan cuba memahami kekuatan dan kelemahan golongan ini. Sememangnya mereka amat mencintai bumi Palestin sehingga bendera Israel berkibar bersama dengan bendera U.S. Kami dilayan dengan baik oleh mereka dan alhamdulillah pengalaman berintraksi secara langsung dengan mereka telah membuka lagi minda dan pengalaman dakwah saya. Saya berazam pulang nanti saya akan melaksanakan program yang lebih baik bagi melawan dan menandingi kekautan ummat Yahudi. Bayangkanlah kekuatan ilmu mereka, di mana mereka boleh menguasai dunia dengan hanya 13 juta orang. Dimana ummat Islam yang mempunyai 1.8billion orang Islam di seluruh dunia. Malah ketika hendak pulang sempat lagi, seorang Rabai menunjukkan gambar seorang tenteranya yang ditangkap oleh Hamas dan minta tolong desak Hamas agar membebaskan tenteranya yang disifatkan baik dan penyayang.




Kesempatan bertemu dengan bekas pimpinan ISNA dan melawat sekolah milik beliau, saya rasa ummat Islam di U.S sedang bertungkus lumus untuk menegakkan Islam kerana mereka merasakan ketidakselesaan berada di bumi kuffar malah sebagai ummat minoriti. Dengan rasa ketidakselesaan ini telah menyebabkan ummat Islam bersatu dan bangkit untuk menongkah segala cabaran dan dugaan. Namun apa yang berlaku di Malaysia dan negara majoriti ummat Islam mereka rasa berada di dalam zon selesa hingga akhirnya berada dalam keadaan bermimpi dan nyenyak tidur tanpa rasa ingin bangkit dan bangun untuk mencipta dan meraih kemuliaan. Sempat juga kami berkunjung ke rumah seorang muslim yang berperanan sebagai pengantara antara kami dengan State Department U.S untuk membuat konkulusi program yang kami ikuti. Hasil pertemuan itu saya faham bahawa apa yang U.S inginkan daripada kami ialah agar kami menjadi seorang Islam yang liberal dan bersikap pluralistik. Saya rasa terlalu marah, dengan konklusi ini dan rasa ingin sekali berdebat namun keterbatasan kemahiran bahasa menyebabkan hasrat itu saya simpan.


Sekarang saya sudah pun sampai ke rumah, bertemu dengan anak-anak dan isteri tercinta dengan azam dan semangat yang baru. Saya ingin membina sekolah dan masyarakat madani yang diimpikan bermula dengan perubahan sikap dan cara berkerja terutamanya di rumah dan sekolah saya. Jikalau inginkan sagunya, pecahkanlah ruyungnya, kalau inginkan negara Islam, tegakkanlah Islam dalam diriku, kemudian rumahku, kemudian, sekolahku, kemudian masyarakatku, kemudian......akhirnya tertegaklah negara Islam yang dirindu... Moga Allah sentiasa menunjukkan jalannya kepada kita semua, wassalam.. (Rabu 12 Oktober 2011 6.55pagi)

0 comments:

Catat Ulasan