Rabu, 6 Oktober 2010

Ibadah Korban Di Kemboja 2

Semasa saya menghadiri Konvensyen Sekolah-Sekolah Tahfiz Asia Pasifik di Kota Bharu Kelantan pada tahun 2007, saya telah menemui seorang rakan yang bernama Muhammad dari negara Kemboja. Di dalam perbualan saya dengannya, mudah untuk saya memahami suasana kesusahan dan kemiskinan masyarakat Islam di Kemboja. Terlintas di fikiran saya untuk membantu mereka meningkatkan taraf hidup dan keluar daripada keadaan kesusahan dan kemiskinan tersebut. Segala permasalahan hidup di dunia ini boleh diatasi dengan merealisasikan ilmu dalam kehidupan. Tingkatkan ilmu insyallah akan meningkatlah taraf kehidupan mereka. Itulah solusi yang dapat saya ambil daripada perbincangan dengan Muhammad. Saya boleh menawarkan pelajar-pelajar daripada Kemboja datang belajar di Sekolah Menengah Arab Tahfiz dan Sekolah Tahfiz Al-Islah. Tetapi bagaimana pula dengan segala kos yang terpaksa ditanggung oleh pihak Sekolah, sedangkan pihak sekolah sendiri kekurangan wang. Untuk menampung kos seorang pelajar memerlukan RM 3000 setahun. Apabila direnung dan difikirkan maka saya terus bertanya kepada Muhammad, bagaimana jikalau diadakan program korban? Dan jawapan yang diterima ialah ok dan baik untuk jangka masa panjang. Kos penyelenggaraan korban disana cuma RM 1200 sedangkan di Malaysia boleh mencecah RM 3000.00. Mulai hari itu saya pun mengambil keputusan untuk menjayakan program ibadah korban bagi mengutip derma pendidikan dan memudahkan umat Islam mengerjakan ibadah korban, disamping membantu umat Islam di Kemboja yang majoritinya orang miskin. Untuk itu saya mengajak umat Islam menyertai ibadah korban di Kemboja pada tahun ini dengan bayaran RM 230 untuk satu dan Aqiqah RM 260 untuk satu bahagian. Sila hubungi saya segera di talian 0134881601 atau 0194651656.

1 ulasan: